În timp ce unele țări au luat deja măsuri împotriva fenomenului cunoscut sub denumirea de „shrinkflation”, unde cantitatea produselor este redusă, dar totusi își păstrează prețul, premierul Marcel Ciolacu abia acum vorbește despre măsuri.

„Unii comercianți au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari. Consider că asta e o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor. Este, de fapt, o scumpire camuflată și nejustificată economic sub un ambalaj foarte asemănător”, a declarat, joi, premierul Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern.

Ciolacu adaugă că în România va fi constituit un grup care să facă un ghid de bune practici pentru combaterea fenomenului.

Premierul solicită autorităților de control din România să intervină urgent pentru a evita astfel de situații și după să pregătească „o reglementare pe modelul francez”, prin care producătorii să fie obligați să menționeze pe ambalaj dacă prețul produsului a rămas neschimbat chiar dacă gramajul a fost redus. 

Comercianții ce nu vor respecta aceste reguli riscă „sancțiuni dure”, a mai spus premierul.

+++

„Gramajul să fie cu un font mult mai mare decât ceea ce este acum, fiindcă nu avem o reglementare cu privire la gramaj din punct de vedere al fontului pe etichetă, informare pe platformele online”, pentru ca la raft să nu mai fie amestecate produse de 200 de grame cu unele de 180 de grame, dar cu un preț care poate induce în eroare”, a spus președintele Infocons, Sorin Mierlea, la finele lunii aprilie pentru ProTV.

„Reglementarea pe modelul francez” despre care vorbește Ciolacu, vine pe motiv că Franța este prima țară europeană care îi obligă pe vânzători să pună etichete care evidențiază modificarea gramajului produselor la raft.

Reglementarea franceză prevede amenzi până la 3.000 de euro pentru persoanele fizice și 15.000 de euro pentru persoanele juridice.

+++

Shrinkflation este fenomenul prin care producătorii micșorează cantitatea unui produs, dar păstrează prețul inițial sau, în anumite cazuri, este chiar mai mare decât înainte. Astfel, consumatorii sunt păcăliți.